Kurtki motocyklowe

2019-07-15
Kurtki motocyklowe

Jeszcze dwie dekady wstecz, zakup akcesoriów motocyklowych był stosunkowo prosty. Kilka modeli kurtek, spodni, butów i kasków, zwykle w kolorze czarnym. Dostępność produktów również była znacznie bardziej ograniczona. W ostatnich latach wiele się zmieniło w branży, nie tylko w kwestii samych akcesoriów, ale przede wszystkim mentalności - zarówno motocyklistów, jak również „zwykłych cywili”, dla których ci pierwsi byli tylko „dawcami organów”. Zaczęto dywagować na temat bezpieczeństwa, funkcjonalności, technologii, ale również poruszono kwestie związane z wygodą i estetyką produktów. Rozwój motoryzacji pociągnął za sobą olbrzymie przeobrażenie rynku motocyklowego, z szarego i jednolitego, w kolorowy i niezwykle różnorodny, z całym bogactwem marek i modeli. Jak w tej klęsce urodzaju wybrać coś dla siebie i nie zwariować?

Kurtki motocyklowe

Możemy je klasyfikować według różnych kryteriów: materiału, stylu jazdy i motocykla, czy warunków atmosferycznych, z którymi przyjdzie nam się zmierzyć. Ale po kolei..
W pierwszej kolejności weźmy pod lupę materiał/surowiec/tworzywo, z którego wykonana jest kurtka motocyklowa. Zasadniczo dzielą się one na dwa rodzaje:

1) Kurtki skórzane

Bezsprzeczną zaletą skórzanych kurtek motocyklowych jest ich wytrzymałość. Skóra po prostu jest zadziwiająco mocna i odporna na przetarcia, czy przecięcia, dzięki czemu odzież skórzana uznawana jest za najbezpieczniejszą. Potwierdzenia tego faktu ławo możemy się doszukać w sporcie – chociażby w mistrzostwach MotoGP. Pomimo całego ogromu zalet, nie można nie wspomnieć o drobnych minusach. Kurtki skórzane, w szczególności dedykowane do sportu, czy też do sportowej jazdy (nie każdy z nas jest zawodnikiem torowym.. ;)) nie należą do najwygodniejszych. Dobrze dobrana kurtka skórzana pod względem rozmiaru (czyt. ściśle przylegająca do ciała), wymusza pozycję motocyklisty – ręce w przód, co powoduje u początkujących motocyklistów dyskomfort. Ponadto skóra ma osobliwą właściwość absorpcji temperatury z otoczenia, krótko mówiąc: zmarzniemy jeśli będzie zimno, a w miesiącach letnich – sauna!* (poza jednym wyjątkiem, ale o tym na końcu artykułu ;)) Istnieją patenty i na to np. wypinana podpinka, a w drugą stronę - perforacja i wstawki tekstylne po wewnętrznej stronie rękawów, co zdecydowanie polepsza cyrkulację powietrza.

2) Kurtki tekstylne

Często zamiennie określane jako „turystyczne”, co poniekąd mogłoby się zgadzać, ale nie do końca. Mamy bowiem w ofercie piękne tekstylne kurtki sportowe. Jeśli chodzi o ogólną charakterystykę to z pewnością stwierdzić można, że są znacznie wygodniejsze od kurtek skórzanych, umożliwiają nieskrępowany ruch i są znacznie przyjemniejsze w użytkowaniu. A to za sprawą otworów, czy nawet paneli wentylacyjnych, dzięki którym w ciepłe dni zapewniamy sobie przyjemny przewiew w kurtce. Wyróżniamy jedno, dwu lub trzywarstwowe. Te ostatnie – uznane za bardzo wszechstronne - wyposażone są w wypinaną warstwę ocieplającą przydatną w zimniejsze dni oraz oddychającą membranę wiatro i wodoodporną. Dwuwarstwowe kurtki tekstylne występują w dwóch wariantach – z wprasowaną membraną i warstwą ocieplającą, bądź w wersji lżejszej - z wypinaną membraną i bez warstwy ocieplającej. W kwestii minusów, możemy do nich zaliczyć znacznie mniejszą wytrzymałość na wszelakie uszkodzenia w wyniku tzw. „szlifów”, co z pewnością czyni ją mniej bezpieczną od kurtek skórzanych.
 
Znając ogólną charakterystykę kurtek skórzanych i tekstylnych, ich plusy i minusy, możemy przyjrzeć się im z nieco bardziej wnikliwie i z innej perspektywy. Często styl jazdy i nasz motocykl determinują wybór odpowiedniej kurtki, czy też kombinezonu w przypadku jazdy sportowej. Co do czego pasuje? Poniżej kilka podpowiedzi jaka „stylówka” pasuje do naszego motocykla.

1) Sport

 
Jak już wspominaliśmy w przypadku motocykli i jazdy sportowej, ze względu na osiągane prędkości, bezwzględnie wskazany jest kombinezon skórzany, który zapewni maksimum bezpieczeństwa. Obecnie na rynku dostępne są kombinezony jedno i dwuczęściowe. Kombinezon jednoczęściowy jest nieco wygodniejszy w użytkowaniu, za to może sprawiać drobne problemy przy zakładaniu, szczególnie kiedy jest nowy, nieco sztywny i nie „ułożony”. W kwestii bezpieczeństwa kombinezonów Dainese poszło w ubiegłym sezonie o krok dalej, bowiem wprowadzono do sprzedaży kombinezon z poduszką powietrzną – D-Air Racing Misano, który wprowadziliśmy na stałe do naszej oferty.
Kombinezony dwuczęściowe są nieco wygodniejsze przy zakładaniu i dają możliwość zdjęcia kurtki podczas przerwy w jeździe. Do najpopularniejszych modeli kombinezonów dwuczęściowych należy z pewnością Dainese Avro D2 i Laguna Seca 4. Nie możemy jednak zapomnieć o konkurencyjnej marce, marce Alpinestars. Tutaj przoduje kombinezon Chellenger V2, czy Motegi V2. Bardziej przystępne cenowo są takie marki jak RST z modelem Tractech Evo III, czy Shima z STR. Dwie ostatnie propozycje skierowane są do osób, które mają problem z dobraniem rozmiaru kombinezonu dwuczęściowego, bowiem zarówno w modelu Tractech Evo III jak i STR kurtka i spodnie dostępne są niezależnie.

2) Jazda miejska

Ten punkt poświęcimy kurtkom przeznaczonym do jazdy na krótszych dystansach, preferowanych przez właścicieli głównie tzw. naked’ów. W tym przypadku wybór często pada na kurtki skórzane, lecz z nieco przedłużonym tyłem w celu ochrony pleców przed wiatrem. Kurtki takie poza sportowym designem wyróżniają się sliderami na ramionach. Często występuje perforacja w okolicy klatki piersiowej i wstawki tekstylne po wewnętrznej stronie rękawów dla lepszej wentylacji. Flagowymi modelami takich kurtek są Dainese Racing 3 lub wersja usportowiona, czyli Super Speed D1 z garbem. W bieżącym sezonie pojawi się nowość – kurtka Dainese Racing 3 z poduszką powietrzną. Równie ciekawą propozycją, lecz znacznie bardziej stonowaną, bowiem występującą w kolorze czarnym, jest kurtka Dainese Street Darker - czarna prosta skóra z metalowymi sliderami ramion. Shima natomiast proponuje przystępniejszą cenowo opcję – model Chase w trzech wersjach kolorystycznych: czarnej, czarno-czerwonej i czarno-białej. O ile do kurtek Dainese dopasujemy odpowiednie spodnie skórzane – Dainese Delta 3, które z kurtką tworzą kombinezon (dzięki zamkowi w pasie pozwalającemu spiąć obydwie części), o tyle w przypadku modelu Chase na ten moment nie występują dedykowane spodnie skórzane. Do wszystkich powyżej opisanych kurtek doskonale pasują jeansy motocyklowe wzmocnione kevlarem w newralgicznych miejscach najbardziej narażonych na urazy.
Alternatywną propozycją są kurtki tekstylne. Do topowych modeli można zaliczyć ciekawą kolorystycznie Dainese Racing 3 D-Dry lub coś lżejszego Dainese Super Speed Tex z windstopper’em i sporymi panelami z X-meshu, co czyni kurtkę po wypięciu windstopper’a bardzo przewiewną. Marka Rev’it nie pozostaje w tyle proponując bardzo ciekawy model – Vertex H2O z wodoodporną membraną Hydratex® oraz wypinaną podpinką termiczną. Nie możemy nie wspomnieć o rodzimej marce Rebelhorn oraz naszym hicie sprzedażowym – kurtce tekstylnej Hiflow, która w naszej ocenie jest jedną z najbardziej uniwersalnych kurtek tekstylnych, dzięki wypinanym dwóm warstwom: membranie oraz podpince termicznej, po wypięciu których zyskujemy znakomitą kurtkę tekstylną na lato (a to za sprawą olbrzymich paneli x-mesh). Producent proponuje również dedykowane spodnie tekstylne o tej samej nazwie i równie funkcjonalne. Brytyjski producent – RST również posiada w swojej ofercie ciekawy model, mianowicie Ventilator (również spodnie tekstylne o tej samej nazwie). Jak sama nazwa wskazuje po wypięciu podpinek – będzie wiało ;).

3) Turystyka

W odróżnieniu do miejskiego stylu jazdy, w przypadku dłuższych i dalszych wycieczek musimy być nieco lepiej przygotowani. Kurtki do turystyki są zazwyczaj nieco dłuższe i posiadają charakterystyczne paski/taśmy w talii dla lepszego dopasowania kurtki. Jak łatwo się domyślić, dominują tutaj typowe „trzywarstwówki”, co nie jest to regułą, ale o tym za chwilę.. ;)
Najczęściej wybieranymi przez klientów modelami do turystyki motocyklowej są np. Dainese D-Explorer o fantastycznym wysmuklającym kroju, z membraną i podpinką ocieplającą oraz olbrzymimi panelami z X-Mesh 3D o specjalnej przestrzennej strukturze, dzięki którym w upalne dni odczuwamy przyjemny przewiew. Świetną alternatywą może być propozycja od naszych zachodnich sąsiadów i marki Held, mianowicie kurtka tekstylna o wdzięcznej nazwie Hakuna (żeby było ciekawiej, spodnie do kompletu noszą nazwę Matata! ;)), wzbogacona o Cordurę z chłodzącym wnętrzem Coolmax®, membraną i niezliczoną ilością kieszeni. Kolejnymi propozycjami godnymi uwagi mogą być: RST Adventure, Rebelhorn Patrol z Softshell’em w zestawie, Shima Horizon, czy nasz bestseller – Rebelhorn Cubby III.
Wróćmy jednak do wspomnianych wcześniej wyjątków od reguły… Ciekawą propozycją dla amatorów długich wypraw jest kurtka tekstylna Held Carese. Swoją wyjątkowość zawdzięcza membranie Goretex’owej, którą można stosować również jako przeciwdeszczówkę zakładaną na kurtkę, co pozwala na szybką reakcję i uniknięcie suszenia w przypadku nagłych opadów deszczu. Wyjątkową pozycją dla wytrawnych podróżników jest marka KLIM ze swoim flagowym modelem Badlands. Otóż wyjątkowość tego modelu opiera się o tworzywa i materiały wykorzystane w produkcji kurtki, która w zasadzie jest trzywarstwowym Goretex’em, do tego zewnętrznie laminowanym, dzięki czemu jej powierzchnia działa hydrofobowo. Dołóżmy do tego tworzywo Microfabric® na łokciach, ramionach i barkach oraz komplet wzmacnianych protektorów D3O łącznie z protektorem klatki piersiowej. Za wentylację odpowiadają rozpinane wloty na wodoszczelne zamki (a jest ich aż 12!), dzięki którym podczas upalnej aury zyskujemy znakomity przewiew. W przypadku nagłego deszczu, wystarczy jedynie zasunąć suwaki bez zsiadania z motocykla. Ta kurtka to prawdziwy „Rolls-Royce” wśród kurtek motocyklowych! ;)

4) Klasyka

W tym przypadku mamy na myśli użytkowników motocykli klasycznych jak choppery, cruisery, customy, czy scramblery. Tutaj będzie przeważała czerń i skóra, choć są odstępstwa od tej zasady, bowiem zdarzają się przypadki motocyklistów preferujących lekkie kurtki tekstylne, zwłaszcza podczas upałów. Wróćmy jednak do meritum i przyjrzyjmy się w pierwszej kolejności skórom. Do godnych polecenia propozycji z pewnością należy wygodna Shima Hunter+, klasyczny Rebelhorn Runner II, występujący w dużych rozmiarach Lemans-N od hiszpańskiego producenta Rainers, czy rustykalny Rebelhorn Hunter. Ciekawym i niezwykłym modelem od niemieckiego producenta Held jest kurtka skórzana Cosmo II i III. Jego niezwykłość kryje się w procesie wyprawiania skóry bydlęcej – TFL Cool System®, który z grubsza polega na zaimpregnowaniu skóry teflonem. Efektem tej technologii jest kurtka skórzana, która chroni przed nagrzewaniem! To z kolei w pełnym, słonecznym i upalnym sezonie bywa zbawienne.
 
Na koniec kilka słów na temat zagadnienia: „kurtka vs. pogoda”. Jeśli chodzi o początek sezonu i raczej chłodniejsze dni, bez wątpienia w grę wchodzą kurtki tekstylne trzywarstwowe w pełni „uzbrojone” w membranę i podpinkę ocieplającą. Co jednak począć kiedy za oknem 25+, ciepło z góry, od asfaltu oraz silnika Jest na to rozwiązanie, mianowicie lekkie kurtki z obszernymi panelami z X-Mesh na klatce piersiowej, rękawach i plecach, zapewniające maksymalny przewiew powietrza podczas jazdy. Fakt, że kurtki takie są „lżejsze” od innych, nie oznacza że są mniej bezpiecznie, bowiem posiadają protektory łokci, barków, a wybrane modele również protektor pleców. Godnymi polecenia pozycjami są Dainese MIG (dostępne spodnie o tej samej nazwie do kompletu). Dla wymagających klientów polecamy KLIM Induction, wyposażony w X-Mesh odporny na uszkodzenia, a w przypadku bardziej budżetowych pozycji rekomendujemy Shima X-Mesh z membraną (tak na wszelki wypadek;)), Rev’it Airwave 2, lub Rainers Misano. Pamiętajmy jednak, że podczas postoju wentylacja działa jakby słabiej! 
Pokaż więcej wpisów z Lipiec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel