Jak wybrać odzież motocyklową?

2019-04-29
Jak wybrać odzież motocyklową?

Najczęstsze dylematy przy doborze odzieży motocyklowej, to: „Tekstyl, czy skóra?”, „Jaki rozmiar?”, „Który producent?”.

To tylko kropla w morzu pytań dotyczących kwestii doboru odzieży motocyklowej.

Na samym początku kompletowania odpowiedniej dla nas odzieży motocyklowej powinniśmy określić do jakich warunków i stylu jazdy będzie nam ona potrzebna.
Musimy pamiętać, że na upalne lub jesienne dni będziemy potrzebowali czegoś zupełnie innego. Jazda po mieście, w terenie czy jazda sportowa to zupełnie różne rzeczy, więc na każdą z tych okazji potrzebujemy dobrać inny zestaw odzieży motocyklowej - to jeden z najważniejszych punktów w doborze odpowiednich akcesoriów motocyklowych.

Pamiętajmy, że odzież motocyklowa ma być nie tylko ładna, wygodna i dobrze wyglądać, ale także powinna zapewnić nam odpowiednie bezpieczeństwo na drodze. W dzisiejszych czasach wybór odzieży motocyklowej na rynku jest przeogromny. W sklepach motocyklowych spotkać możemy wiele modeli kurtek, spodni, kombinezonów w różnych zestawach i kolorach. Wśród bogatego asortymentu ubrań motocyklowych znaleźć możemy odzież na każdą porę roku, począwszy od jeansów motocyklowych dedykowanych na ciepłe dni po letnie airmesh'owe rękawice.
Kiedy już określimy jaki rodzaj odzieży motocyklowej jest nam potrzebny możemy rozpocząć poszukiwania.

Wyróżniamy odzież motocyklową tekstylną i skórzaną. Ta pierwsza dedykowana jest zarówno do jazdy miejskiej oraz do jazdy turystycznej na bliższe lub dalsze podróże.
Podzielić ją możemy na trzy kategorie:

1-warstwowe najczęściej wybierane są na okres letni. Zwykle składają się z warstwy wierzchniej, najczęściej z nylonu, która posiada wstawki z airmesh'u. Wstawki tego typu znajdują się na klatce piersiowej, przedramionach i plecach. Z kolei w spodniach motocyklowych umiejscowione są one na udach czy łydkach. Te bardzo przewiewne panele zapewniają ogromny komfort w upalne dni. Podczas jazdy wpada przez nie duża ilość powietrza, które przyjemnie chłodzi ciało.

2-warstwowe dzielą się na dwie kategorie, te na ciepłe dni i te na trochę chłodniejsze lub deszczowe dni. Zestawy 2-warstwowe dedykowane na cieplejsze dni mają taką samą budowę co zestawy 1-warstwowe tyle, że są one dodatkowo wyposażone w wypinaną warstwę tzw. „windblocker”, czyli warstwę chroniącą nas przed wiatrem. Takie rozwiązanie idealnie sprawdzi się w sytuacji kiedy wiemy, że w dzień będzie gorąco, a do domu wracać będziemy późnym wieczorem, kiedy temperatura spadnie o kilka stopni Celsjusza. Pewnie myślicie: „A co ja z nią zrobię? Jak ją wypnę?” Otóż tego typu wiatroodporne membrany są cieniutkie i zajmują bardzo mało miejsca. 2-warstwowe kombinezony motocyklowe dedykowane na chłodniejsze dni posiadają zewnętrzną warstwę, najczęściej jest to warstwa nylonu lub CORDURY, w którą wprasowana jest membrana wiatroszczelna i wodoodporna przez co kurtka w upalne dni może być trochę cieplejsza niż model, o którym wspominaliśmy wyżej. Warstwa, o której mowa nie jest wypinana lecz wprasowana na stałe. W takim modelu kurtki oraz spodnie poza warstwą wierzchnią z membraną mają również wypinaną warstwę ocieplającą. To rozwiązanie sprawdzi się świetnie w chłodniejsze lub deszczowe dni.

3-warstwowe te zestawy są najbardziej ergonomicznymi zestawami. Bardzo często składają się z zewnętrznej warstwy wyposażonej w dużą ilość paneli wentylacyjnych lub wstawek z airmesh’u, co po wypięciu wszystkich warstw zapewnia nam duży komfort w gorące dni. Kolejna warstwa to membrana wiatro- i wodoodporna, która jest wypinana, co różni je od poprzednika. Trzecia warstwa to ocieplenie, które również możemy niezależnie wypiąć z ubrań kiedy jest nam za ciepło. Takie zestawy sprawdzają się w większości warunkach pogodowych w sezonie motocyklowym.
Tekstylne zestawy dedykowane są do jazdy na co dzień i do jazdy turystycznej w dłuższe podróże gdyż, są one wygodne i ergonomiczne, co rozszerza możliwości, jeżeli chodzi o warunki atmosferyczne. Przy przymierzaniu takich ubrań pamiętajmy, że powinny być one mierzone na t-shirt lub bieliznę termoaktywną. Nie powinno się tego robić na swetry, czy bluzy, ponieważ kiedy je zdejmiemy i wypniemy podpinki, nasze ubrania motocyklowe będą źle dopasowane i mogą okazać się za duże. Protektory będą się przesuwać, przez co nie będziemy należycie chronieni. Trzeba również pamiętać, aby wybierać tylko odzież z certyfikowanymi ochraniaczami.
Przejdźmy do stylu miejskiego. Najczęstszym połączeniem tego stylu są jeansy motocyklowe oraz kurtka tekstylna lub skórzana. W takim stylu istotny jest wygląd rzeczy po wyjęciu protektorów. Odzież wygląda jak zwykłe codzienne ubrania, dzięki czemu często możemy pójść w nich do sklepu czy pracy „nie wyróżniając się z tłumu”.
Jeansy motocyklowe charakteryzują się wszytą warstwą KEVLARU w miejscach newralgicznych, które w teorii są najbardziej narażone na wszelkie uderzenia lub otarcia, czyli kolana, biodra i pośladki. W większości fasonów protektory kolan są w standardzie. Jeżeli chodzi o protektory bioder lub kości ogonowej można się w nie zaopatrzyć opcjonalnie.

Drugim rodzajem odzieży motocyklowej jest odzież skórzana, którą dzielimy na:
Kombinezony sportowe dwuczęściowe lub jednoczęściowe dedykowane do jazdy sportowymi motocyklami,
Odzież skórzaną dedykowaną do jazdy po mieście na motocykle typu np. chopper (kamizelki, spodnie, kurtki itd.)
Odzież skórzana jest zdecydowanie bardziej odporna na ścieralność, przez co jest bardziej wytrzymała niż odzież tekstylna. Dlatego dedykowana jest na motocykle mocniejsze, na których rozwijamy większe prędkości.
Ale co wybrać ‒ kombinezon skórzany jednoczęściowy, czy dwuczęściowy?

Jednoczęściowy kombinezon, typowo sportowy, idealnie dopasowany jest jak „druga skóra”. Dobrze dobrany jest wygodny i nie krępuje ruchów. Takie kombinezony wyprofilowane są do pozycji, którą przyjmujemy na motocyklach sportowych. Minusem jest to, że nie możemy odpiąć górnej części od spodni.

Dwuczęściowe kombinezony również dedykowane na sportowe motocykle, ale leżą trochę inaczej niż jednoczęściowe. W tym zestawieniu jest jednak taki plus, że możemy zdjąć kurtkę, odpiąć ją od spodni i w „przerwie” trochę od niego odpocząć. Jest to dobre rozwiązanie dla osób, które mają „nieproporcjonalną sylwetkę” i potrzebują innego rozmiaru kurtki i innego rozmiaru spodni. Nie wszyscy, aczkolwiek wielu producentów pozwala na dobranie innych rozmiarów na górze i na dole. Niestety w kombinezonach jednoczęściowych jest to niemożliwe.
Pamiętajmy, że skórzany kombinezon motocyklowy musi mocno opinać nasze ciało. Kiedy skóra jest nowa, może być sztywna i niewygodna. Często jest to przyczyna doboru za dużego kombinezonu, który na początku jest zdecydowanie wygodniejszy, ale tylko na początku Niestety z czasem, kiedy skóra się rozciągnie, niekoniecznie się sprawdza, ponieważ protektory się suwają i skóra zaczyna na nas „wisieć”. Dobrze dopasowana skóra, delikatnie się rozciągnie i dopasuje do naszej sylwetki, z czasem stanie się zdecydowanie wygodniejsza.

Jeżeli nie jeździmy na sportowym motocyklu, jednak podoba nam się lub chcemy ze względów bezpieczeństwa mieć skórzany ubiór, nie ma problemu! Wielu producentów również produkuje takie zestawy, nie są one tak wąsko skrojone i nie posiadają wyprofilowanej pozycji sportowej. Wyglądają trochę bardziej klasycznie i są zdecydowanie bardziej stonowane. W porównaniu z kombinezonami sportowymi mają trochę delikatniejsze, mniej masywne protektory. Nie posiadają „sliderów”, „garbów” i innych elementów spotykanych w kombinezonach skórzanych. Zawsze są dwuczęściowe, co pozwala nam dobrać różne rozmiary lub po prostu zdecydować się tylko na kurtkę. Taka odzież również musi być mocno opięta i na początku będzie trochę obcisła. Jest to pożądany efekt, dzięki czemu po delikatnym rozciągnięciu będzie idealnie dopasowana.

Pamiętajmy, że skórzane ubrania nie są wodoodporne i posiadając takie zestawienie warto zaopatrzyć się w kombinezon przeciwdeszczowy.
Pokaż więcej wpisów z Kwiecień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel