Jak wybrać kask motocyklowy?

2019-05-16
Jak wybrać kask motocyklowy?



Kask motocyklowy jest prawnie wymaganym w całej Europie, najważniejszym elementem ubioru motocyklisty. Żeby spełniał wszystkie swoje funkcje należy go odpowiednio dopasować.

Od czego zacząć? Podobnie jak z odzież motocyklową, na początek musimy określić jakim motocyklem jeździmy lub będziemy jeździć, w jaki sposób. Pamiętajmy, że zupełnie inny kask motocyklowy będzie potrzebny nam do jazdy turystycznej, inny do jazdy sportowej na torze, a jeszcze inny do jazdy w terenie.

Kaski dzielą się na kilka podstawowych grup:
- Kaski szczękowe - najczęściej wybierane do jazdy turystycznej, charakterystycznym dla nich elementem jest możliwość podniesienia szczęki, niektóre modele posiadaja homologacje do jazdy z otwartą szczęką, w większości wyposażone w blendę przeciwsłoneczna.
- Kaski otwarte - bardzo częsty wybór posiadaczy skuterów, motocykli miejskich o mniejszych pojemnościach. Ten kask niestety nie chroni szczęki, zwykle posiadają blendę przeciwsłoneczną.
- Kaski crossowe - kaski lekkie z miejscem na gogle, dedykowane do jazdy offroad czyli w terenie. Posiadają mocno obudowaną szczęke i bardzo wydajną wentylacje.
- Kaski integralne – tak zwane kaski zamknięte, najczęściej do jazdy sportowej lub szosowo-turystycznej, chronią głowę w tym brodę, nos i oczy.

Występują dwa zapięcia kasków:
- DD – Najczęściej występuje w kaskach integralnych, sportowych, szosowo-turystycznych, crossowych.
- Microlock – Najczęściej spotykane w kaskach otwartych, integralnych, szczękowych.

Kiedy już określimy jaki rodzaj kasku jest nam potrzebny możemy przejść do dobrania rozmiaru, najpewniejszym rozwiązaniem jest wybranie się do autoryzowanego sklepu z akcesoriami motocyklowymi w celu przymierzenia paru modeli, ponieważ każda firma ma własne normy wytwarzania. Wybieranie kasku tylko i wyłącznie na podstawie obwodu głowy nie zawsze jest wystarczający, ponieważ każdy z modeli kasków ma troche inny kształt. Jeżeli jednak chcemy mniej więcej określić jaki mamy rozmiar kasku musimy zmierzyć obwód głowy, mierzymy go tuż nad uszami w najszerszym miejscu i 2-3 cm nad brwiami, kiedy już mamy obwód możemy posłużyć się tabelą rozmiarów:

49 – 50 cm = XXXS
51 – 52 cm = XXS
53 – 54 cm = XS
55 – 56 cm = S
57 – 58 cm = M
59 – 60 cm = L
61 – 62 cm = XL
63 – 64 cm = XXL
65 – 66 cm = XXXL

Pamiętajmy że kask nie może być ani za duży ani za mały!

Kask za duży:
Odniesiemy złudne wrażenie wygody, nie bedzie uciskał, łatwo wejdzie nam na głowę, jednak przy szybszej jeździe bedzie się przesuwał w tył, a podczas hamowania opadnie na oczy.Tak dobrany kask podczas uderzenia w głowę może wyrządzić nam więcej krzywdy niż właściwie ochronić głowę.

Kask za mały:
W kasku za małym, najczęściej odczuwamy ból na szcycie głowy, symetrycznie po jej bokach, lub w obwodzie głowy poczujemy ucisk. Niestety takie dolegliwości bólowe nie ustąpią, z czasem będą się nasilać. To sygnał, że musimy poszukać innego modelu lub rozmiaru. Kask oczywiście delikatnie układa się do anatomincznego kształtu głowy, szczególnie w miejscu policzków, dlatego musimy to rozgraniczyć i pamiętajmy, że efekt "chomiczka" :) jest pożądanym efektem podczas przymiarek nowego kasku.

W odpowiednim rozmiarze nie powinniśmy odczuwać dyskomfortu, kask motocyklowy powinien równomiernie i ściśle obejmować całą głowę, policzki powinny być mocno wypchnięte przez poduszki policzkowe, w momencie wykonywania gwałtownego obrotu głową, kask nie powinien zasłaniać widoczności i nie suwać się, ma idealnie podążać za naszymi ruchami, będzie wchodził na głowę trochę ciężej co z czasem po rozbiciu kasku będzie sprawiało nam mniej problemów.











Pokaż więcej wpisów z Maj 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel