Jak przygotować się do sezonu motocyklowego?

2019-03-06
Jak przygotować się do sezonu motocyklowego?




Dopiero co przywitaliśmy Nowy Rok, zima w pełni, ale bądźmy szczerzy – kto z nas nie myśli już o sezonie, słonecznych dniach, pięknych trasach i nawijanych kilometrach? Podejrzewamy, że większość motocyklistów z utęsknieniem wyglądało topniejących śniegów i wędrujących w górę słupków rtęci w termometrach. Schodzimy do garaży, „przepalamy” nasze motocykle i już oczyma wyobraźni mkniemy przed siebie. Ale… aby rozpoczęcie naszego sezonu motocyklowego było bezpieczne, warto przygotować siebie i motocykl. Jak to zrobić i na co zwrócić szczególną uwagę? Na te pytania odpowiedzi znajdziecie poniżej w kilku punktach!

Po pierwsze… SPA!
Po zimie nasz motocykl nawet jeśli był w garażu i pod pokrowcem motocyklowym, na pewno jest zakurzony, więc należy mu się małe SPA. Do mycia motocykla polecamy całą paletę chemii do mycia i pielęgnacji motocykla Muc-Off. Ekologiczne i biodegradowalne produkty z pewnością pomogą naszym maszynom odzyskać blask. Przy myciu myjką ciśnieniową, należy uważać na łożyska i łańcuch, ponieważ ostry strumień wody może całkowicie wypłukać smar ze szczelin, co znacząco zwiększy ich zużycie i narazi nas na niepotrzebne koszty. Uważajmy również na układ elektryczny, woda pod ciśnieniem może uszkodzić przewody. Po myciu warto sprawdzić kierunki, światła i klakson. Kiedy motocykl już wyschnie, czas na polerkę i wnikliwy przegląd motocykla pod kątem ewentualnych uszkodzeń. Dotyczy to zarówno powłoki lakierniczej, jak również stanu układu elektrycznego i hamulcowego.

Po drugie… gumy!
Sprawdźmy stan ogumienia, a w szczególności ciśnienie, ponieważ kilka miesięcy postoju może spowodować znaczący jego spadek, co z kolei bezpośrednio przekłada się na bezpieczeństwo. Jazda z niedopompowaną oponą w skrajnych przypadkach może doprowadzić do zsunięcia się opony z felgi. Jeśli nie dysponujesz kompresorem, możesz skorzystać z kompresora na stacji benzynowej. Ponadto warto sprawdzić powstałe podczas poprzedniego sezonu uszkodzenia, jak również bieżnik. Może się okazać, że nasz motocykl na nowy sezon będzie potrzebował nowego ogumienia. Przy okazji tej czynności, sprawdźmy również stan układu hamulcowego – przewodów, klocków hamulcowych.

Po trzecie… prąd!
Bez sprawnego akumulatora daleko nie zajedziemy. W zasadzie nie uda nam się wyjechać nawet z garażu. Aby uniknąć problemów z rozruchem silnika, akumulator po sezonie należy wyjąć i odstawić w suche i najlepiej ciepłe miejsce, w razie potrzeby doładować. Napięcie spoczynkowe baterii 12V wynosi około 12,6 – 12,7V. W przypadku kiedy miernik wskazuje znaczne odchylenie od tej normy, akumulator należy doładować. Przy wkładaniu akumulatora do motocykla, podpinamy najpierw klemę „+”. Motocykl odpalił, ruszamy w drogę… ale najpierw…

Po czwarte… płyny!
Bardzo ważną częścią serwisu przedsezonowego jest sprawdzenie i ewentualna wymiana płynów w motocyklu, w szczególności oleju odpowiedzialnego za smarowanie silnika, skrzyni biegów i w niektórych przypadkach chłodzenie jednostki napędowej. Jeśli chodzi o rodzaj oleju, polecamy lekturę książki serwisowej, w której producent ściśle określa rodzaj oleju i jego lepkość. Należy pamiętać, że wraz z olejem konieczna jest wymiana filtra oleju. Kolejny punkt to płyn hamulcowy. Nawet jeśli jego poziom jest właściwy, ze względu na bezpieczeństwo użytkowania motocykla, zaleca się jego wymianę co dwa lata, a najlepiej co roku. Powodem jest jego właściwość do absorpcji wilgoci, co negatywnie wpływa na skuteczność hamowania.

Po piąte… łańcuch!
Czyszczenie i smarowanie łańcucha - czynności te znacznie ułatwia zastosowanie stojaka motocyklowego pod tylną oś. To pozwoli na swobodne przesuwanie łańcucha. Do czyszczenia możemy użyć zarówno specjalistycznej szczotki, jak również wspomóc się chemią w postaci „czyścika”, takiego jak Motul C1 Chain Clean. Po oczyszczeniu łańcuch smarujemy specjalnym smarem, najczęściej w sprayu. Przy okazji czyszczenia i smarowania łańcucha sprawdzamy jego napięcie i stan zębatek.

Po szóste… OC, kask, wacha!
Motocykl jest już technicznie przygotowany, jeszcze tylko kilka „formalności”… Przed wyjazdem na naszą pierwszą w sezonie, wymarzoną przejażdżkę, warto sprawdzić dokumenty. Choć nie ma już obowiązku posiadania dowodu rejestracyjnego podczas kontroli drogowej, nie zapominajmy, że nie zwalnia nas to z obowiązku posiadania aktualnych badań technicznych pojazdu i opłaconej polisy OC. Wymaganym wyposażeniem każdego motocyklisty jest kask oraz odpowiedni strój, ale o tym napiszemy w innym artykule… Jeszcze tylko tankowanie i jazzzzzda! :)

Pokaż więcej wpisów z Marzec 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel