INTERKOMY

2019-08-02
INTERKOMY


Intercom motocyklowy to gadżet pozwalający nam na słuchanie muzyki, rozmawianie przez telefon, odsłuchiwanie komunikatów z nawigacji lub telefonu, czy pozostanie w stałym kontakcie z innymi użytkownikami intercomów. Nie należy do koniecznego wyposażenia motocyklisty, ale jest bardzo przydatny, szczególnie w trasie.

Łączyć można się z pasażerem lub z innym kierowcą, zasięg między motocyklistami oraz ilość działających połączeń zależna jest od rodzaju i poziomu zaawansowania intercomu.

Czołowymi producentami intercomów są firmy: Cardo (Scala Rider) pochodząca z USA oraz koreański producent Sena. Te dwa przedsiębiorstwa najbardziej konkurują ze sobą, oferując użytkownikowi coraz to nowsze rozwiązania technologiczne, ułatwiające i poprawiające korzystanie z intercomu.

Większość intercomów łączy się z urządzeniami za pomocą Bluetooth. Przez lata udoskonalania produktów powstał system DMC (Dynamic Meshwork Communication), który należy do trzeciej generacji systemów bezprzewodowej komunikacji. DMC jest samo utrzymującą się siecią. Komunikacja grupowa zostaje nienaruszona, nawet jeśli jeden lub więcej uczestników wyjdzie poza zasięg. Gdy połączenie zostanie zerwane, motocykliści pozostają w kontakcie, gdyż każdy z nich stanowi autonomiczną jednostkę, co pozwala na utrzymanie połączenia z innymi uczestnikami. Między innymi (Scala Rider) oferuje intercomy z systemem Bluetooth oraz DMC w jednym urządzeniu – Packtalk, w którym te oba systemy działają ze sobą równolegle.

Zarówno Cardo (Scala Rider), jak i Sena mają w swojej ofercie intercomy podstawowe o niższych parametrach, ale w przystępnej cenie, zestawy z „półki średniej”, które mają zadowalające parametry oraz oczywiście produkty premium wyposażone tak, aby zadowolić nawet najbardziej wymagającego motocyklistę.

Podstawowe intercomy takie jak: Sena SMH5SMH10 opierają się na Bluetooth 3.0, mają zasięg od 400 do 900 metrów i ładują się w niespełna 3 godziny. Ich czas pracy na jednym ładowaniu to od 8 do 12 godzin rozmów, słuchania muzyki czy radia. Intercom w trybie czuwania jest gotowy do użytku przez 7 do 10 dni od naładowania. Oba zestawy są uniwersalne, pasują do wszystkich rodzajów kasków. Podobne parametry mają intercomy Freecom 2 i Freecom 4 od (Scali) Cardo. Wszystkie wymienione wyżej urządzenia klasyfikują się w przedziale cenowym od 500 do 1000 złotych.

Intercomy z półki premium, np. Sena 30K, 20S czy (Scala) Cardo Packtalk Bold i Packtalk Slim mają już znacznie wyższe parametry - zaczynając od zasięgu 2000 metrów i możliwości rozmów przez 14 godzin, poprzez wydawanie komend głosowych oraz systemie DMC, kończąc na pełnej sterowalności. Ich ceny oscylują w granicy od 1100 zł do 1500 zł za zestaw zawierający pojedynczy intercom.

Oprócz tego jakie intercom ma parametry, powinniśmy też wziąć pod uwagę jego gabaryty. Jest to bardzo ważne zarówno w kaskach sportowych o najwyższej aerodynamice, jak i w kaskach, które już mają przygotowane miejsce pod dedykowany intercom. Intercomy, mimo swojej ceny i jakości, nieraz okazują się być zbyt duże, przez co nie sprawdzą się podczas szybkiej jazdy w kasku sportowym. W takim przypadku najlepiej wybrać jak najlżejszą i najmniejszą wersję, jak na przykład te z półki średniej: Sena 10R lub Packtalk Slim od (Scala) Cardo. Oba wymienione intercomy mają całkowitą wielkość nie przekraczającą grubością pół centymetra.

Wielu producentów kasków współpracuje z firmami produkującymi intercomy. Dzięki takiej kooperacji powstają urządzenia dedykowane do konkretnych modeli kasków. Tutaj można wymienić współpracę marki Schuberth ze (Scalą) Cardo, którzy stworzyli intercom mieszczący się w kołnierzu kasku. Obecnie Schuberth współpracuje z Seną, w wyniku czego powstały intercomy mieszczące się w skorupie kasku. W modelach takich jak C4 lub SR2 wystarczy wmontować intercom i baterie w specjalnie przygotowane sloty. Jest to idealna opcja dla osób, które nie tylko cenią sobie najwyższej jakości sprzęt motocyklowy, ale i estetykę wykonania oraz zachowanie najwyższej aerodynamiki.

Niektórzy producenci kasków, jak Nolan i Shark wyszli naprzeciw estetyce i sami tworzą własne systemy komunikacji. I tak do Nolana mamy specjalne zestawy N-Com, które są przygotowane tak, aby nie wystawać poza skorupę kasku oraz być w niej zamontowane na stałe. Podobną taktykę przyjął Shark ze swoim systemem Sharktooth. Mimo dosyć wysokiej ceny, są to interkomy na dosyć podstawowym poziomie jeśli chodzi o technologię. Może się zdarzyć, że intercomy na przykład Nolana nie będą chciałby współpracować z intercomami Sharka.


Pokaż więcej wpisów z Sierpień 2019
Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką dotyczącą cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do cookie w Twojej przeglądarce.
Zamknij
pixel